Właściwości tribologiczne paliwa do silników ZS uzyskanego drogą recyklingu
W artykule opisano wyniki przeprowadzonych analiz podstawowych własności paliwa do zasilania silników o zapłonie samoczynnym uzyskiwanego z przetworzenia odpadów tworzyw sztucznych. Podstawowymi parametrami decydującymi o zastosowaniu nowej generacji paliw do zasilania silników wysokoprężnych jest spełnienie przez nie parametrów fizykochemicznych. Uzyskane wyniki omówiono w odniesieniu do wymagań zawartych w normach i porównano z paliwami dostępnymi obecnie na rynku. Wykonano również oceny własności smarnych tych paliw mających wpływ na trwałość elementów aparatury paliwowej silnika. Badania własności smarnych tych paliw przeprowadzono na stanowisku czterokulowym, oceniając dla poszczególnych paliw intensywność zużycia elementów testowych w odniesieniu do nacisku właściwego oraz obciążenia zacierającego
Tematyka artykułu: Paliwa alternatywne
Autor: Wojciech Szczypiński-Sala
Współautor(zy): Andrzej Mruk Jerzy Cisek