Archiwum  -  Kongres 2013
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

RESEARCH ANALYSIS OF APPLYING THE CATALYTIC CONVERTER FOR A TWO-STROKE SPARK IGNITION COMBUSTION ENGINE WITH THE PNEUMATIC FUEL INJECTION SYSTEM

Abstract: The paper presents the result of test bed research of two-stroke spark ignition internal-combustion engine with the pneumatic fuel injection. Conditions of the engine load were selected under the angle of the possibility of his interaction with the electrical machinery in the cogeneration arrangement. The outline of the adjustment of the power control of the internal-combustion engine carried load characteristics out. On the present stage of development of the presented fuel system, a possibility of connecting the regulation of the engine power was get, with the simultaneous emission control of toxic components of exhaust gases. For that purpose data about the current oxygen concentration in exhaust gases behind the catalytic converter was used, for the correction of the value of the dose of fuel. This concept enabled the inspection of the work of the combustion system, for keeping the stable thermal load of a ceramic monolith equipment of the catalytic converter. Works on this system are still in progress but the results obtained so far indicate aimfulness of their publication. Key words: Pneumatic fuel injection, internal combustion engine, micro-CHP. Streszczenie: W referacie będą zaprezentowane wyniki badań stanowiskowych, tłokowego silnika spalinowego z pneumatycznym wtryskiem paliwa. Warunki obciążenia silnika zostały dobrane pod kątem możliwości jego współpracy z maszyną elektryczną w układzie kogeneracyjnym. Schemat regulacji mocy silnika spalinowego realizował charakterystykę obciążeniową. Na obecnym etapie rozwoju prezentowanego systemu zasilania, uzyskano możliwość powiązania regulacji mocy silnika, z jednoczesną kontrolą emisji toksycznych składników gazów spalinowych. Wykorzystano w tym celu informację o bieżącym stężeniu tlenu w gazach spalinowych za konwerterem katalitycznym dla korekty wartości dawki paliwa. Koncepcja ta umożliwiła kontrolę pracy systemu spalania dla utrzymania stabilnego obciążenia cieplnego monolitu złoża konwertera katalitycznego. Prace nad ww. układem są jeszcze w trakcie realizacji, ale uzyskane dotąd wyniki wskazują na celowość ich publikacji. Słowa kluczowe: Wtrysk pneumatyczny, kogeneracja, silnik spalinowy, micro-CHP
Tematyka artykułu: Systemy wtrysku paliwa i tworzenia mieszaniny palnej
Autor: Wojciech Sławomir MAREK
Współautor(zy):