Analiza emisji spalin wyznaczonej w teście NTE z ciężkiego pojazdu samochodowego na podstawie badań przeprowadzonych w rzeczywistych warunkach jego eksploatacji
Wprowadzenie w 2007 roku dodatkowego testu zgodności emisyjnej dla grupy ciężkich pojazdów samochodowych – NTE (Not-To-Exceed) – sprawiło, że emisja spalin z tej grupy pojazdów jest kontrolowana w szerszym zakresie pracy jednostki napędowej. Procedura NTE jest stosowana jedynie dla jednostek napędowych homologowanych według procedur określonych przez amerykańską agencję EPA (Environmental Protection Agency). W przepisach europejskich tego typu procedury nie obowiązują. Jedynie w projekcie normy emisji spalin Euro VI jeden z postulatów stanowi, że do oceny zgodności emisji spalin w rzeczywistych warunkach eksploatacji należy wykorzystywać aparaturę typu PEMS (Portable Emissions Measurement System). Te dwa argumenty stanowiły podstawę do wykonania przez autorów pomiarów emisji spalin z ciężkiego pojazdu samochodowego w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Badania wykonano przy użyciu mobilnego przyrządu Semtech DS. Obiektem badawczym był pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 40 000 kg wyposażony w jednostkę napędową o pojemności skokowej 15,6 dm3, mocy maksymalnej 412 kW, spełniającą normę emisji Euro V. Na podstawie powyższych badań wyznaczono wartości emisji jednostkowej gazowych składników spalin w obszarze pracy silnika określonym w procedurze NTE. Następnie powyższe wartości odniesiono do emisji uzyskanej w całym teście badawczym.
Tematyka artykułu: Pomiary i kontrola emisji
Autor: Piotr Lijewski
Współautor(zy): Jerzy Merkisz, Andrzej Ziółkowski, Łukasz Rymaniak