Archiwum  -  Kongres 2013
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Badania emisji spalin w teście NEDC wykonane na dynamicznym silnikowym stanowisku hamulcowym

Obowiązuje procedury homologacyjne dotyczące emisji spalin – norma Euro 5 – dla pojazdów osobowych zaliczanych do grup M1-3 zakładają przeprowadzenie pomiarów w teście NEDC (New European Driving Cycle), który wykonywany jest na specjalnej rolkowej hamowni podwoziowej. Główną ideą wykonywania tego testu na hamowni podwoziowej jest zapewnienie powtarzalnych warunków pomiaru. Powszechnie wiadomo, że najtrudniej uzyskać powtarzalność zachowań kierującego pojazdem podczas wykonywania badań. Obecnie prowadzone są zaawansowane prace naukowo-badawcze mające na celu adaptację silnikowych hamulcowych stanowisk badawczych do przeprowadzania testu NEDC. Tę adaptację przeprowadza się przez zmianę budowy zespołu napędowego hamulca – zastąpienie hamulca elektrowirowego asynchronicznym silnikiem prądu zmiennego o małej bezwładności – oraz zaimplementowaniem specjalnego oprogramowania umożliwiającym symulację parametrów pracy pojazdu – układ przeniesienia napędu, warunki otoczenia – i zachowania kierującego. W niniejszym artykule przedstawiono badania emisji spalin w teście NEDC odwzorowane na dynamicznym silnikowym stanowisku hamulcowym AVL DynoRoad 120 znajdującym się na wyposażeniu Instytutu Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej. Stanowisko wyposażono w jednostkę napędową o zapłonie samoczynnym o pojemności 1,3 dm3 i mocy maksymalnej 66 kW.
Tematyka artykułu: Pomiary i kontrola emisji
Autor: Paweł Fuć
Współautor(zy): Jerzy Merkisz, Piotr Lijewski, Maciej Bajerlein, Andrzej Ziółkowski, Łukasz Rymaniak, Michał Dobrzyński