Wpływ zasilania dwupaliwowego na wybrane parametry pracy i emisję turbodoładowanego silnika o ZS
W artykule przedstawiono wyniki badań, które miały na celu określenie wpływu maksymalnego udziału paliwa CNG w całkowitym paliwie dostarczanym do cylindra silnikana zjawiska zachodzące w procesie spalania oraz na poziom emitowanych składników szkodliwych spalin.
Analizie zostały poddane zarejestrowane przebiegi ciśnień i drgania głowicy. Stwierdzono, że przy nadmiernym wzroście udziału energetycznego CNG w pierwszej kolejnosci dochodzi do nadmiernego wzrostu ciśnień maksymalnych i szybkości narastania ciśnienia. Dalszy wzrost udziału energetycznego CNG prowadzi do pojawienia się silnych drgań głowicy.
Pomiary cisnienia wykonywane były w pierwszym cylindrze. Analiza drgań głowicy obejmowała wszystkie cylindry silnika.
Analiza emisji składników szkodliwych wykazała, że znacznemu zwiększeniu ulega emisja niespalonych węglowodorów HC. Stężenia pozostałych głównych składników spalin osiągają wartości na poziomie emitowanym przez silnik zasilany standardowo.
Tematyka artykułu: Paliwa alternatywne
Autor: Andrzej RÓŻYCKI
Współautor(zy):