Archiwum  -  Kongres 2013
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Porównanie oddziaływania na środowisko samochodu z napędem elektrycznym i samochodu z silnikiem spalinowym w warunkach polskich z zastosowaniem metody oceny cyklu istnienia

Liczne zalety pojazdów samochodowych z napędem elektrycznym – brak emisji zanieczyszczeń związanej ze spalaniem paliwa w silniku spalinowym, niski poziom natężenia hałasu, większa sprawność silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym, niski koszt użytkowania – sprawiają, że samochody elektryczne mogą być postrzegane jako rozwiązanie atrakcyjne ze względu na ochronę środowiska. Rozważając ekologiczne aspekty zastosowania napędu elektrycznego w pojazdach nie można jednak pominąć obciążenia środowiska związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej. W Polsce około 92% energii elektrycznej powstaje na drodze spalania węgla kamiennego i węgla brunatnego, które powoduje emisję tlenków siarki, tlenku i dwutlenku węgla, cząstek stałych, tlenków azotu i innych substancji. Ogółem w państwach Unii Europejskiej udział ten jest znacznie mniejszy, przy czym niektóre państwa, np. Szwecja i Francja, prawie nie wykorzystują węgla do wytwarzania energii elektrycznej. Celem badań jest porównanie właściwości ekologicznych samochodu z napędem elektrycznym i samochodu z silnikiem spalinowym w warunkach polskich z zastosowaniem metody oceny cyklu istnienia. W analizie są uwzględnione różnice w budowie układu napędowego (silnik spalinowy, silnik elektryczny, różne rodzaje stosowanych akumulatorów). Przeprowadzone badania umożliwiają porównanie otrzymanych wyników dla warunków wytwarzania energii elektrycznej w Polsce i w innych państwach Unii Europejskiej. Możliwe jest również uwzględnienie różnych długości okresu istnienia samochodu – ze względu na większe obciążenie środowiska w etapie wytwarzania samochodu elektrycznego niż samochodu z silnikiem spalinowym wraz ze wzrostem długości okresu istnienia pojazdów różnice między obydwoma wariantami istotnie zmieniają się.
Tematyka artykułu: Alternatywne źródła napędów
Autor: Zdzisław Chłopek
Współautor(zy): Jakub Lasocki