Wpływ lokalizacji czujnika ciśnienia na dokładność wyznaczania parametrów termodynamicznych w oparciu o wykres indykatorowy silnika okrętowego silnika średnioobrotowego A25/30
Średnioobrotowe silniki okrętowe na ogół wyposażane są w zawory indykatorowe umożliwiające pomiary ciśnień cylindrowych (indykowanie). Jednakże wraz ze wzrostem prędkości obrotowej rosną opóźnienia sygnału ciśnienia i zniekształcenia wykresu indykatorowego. Istotny wpływ na poziom zakłóceń wykresów indykatorowych, oprócz prędkości obrotowej silnika, ma konstrukcja i długość przewodów gazowych pomiędzy cylindrem, a czujnikiem ciśnienia. Pomimo wskazanych trudności, pomiar ciśnienia w cylindrach silników okrętowych należy do rutynowych czynności diagnostycznych. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących miejsca zamocowania czujnika ciśnienia spalania na silniku laboratoryjnym Sulzer Al25/30. Czujniki ciśnienia zostały umieszczony bezpośrednio w cylindrze (w miejsce zaworu startowego), przed zaworem indykatorowym oraz na zaworze indykatorowym. Pomiary wykonano w tym samym czasie za pomocą trzech czujników firmy Kistler typu 6353A24. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że kanały gazowe silników średnioobrotowych wnoszą znaczące opóźnienia sygnałów ciśnienia i deformacje wykresów indykatorowych. Wpływ lokalizacji czujnika ciśnienia może być istotnie zmniejszony poprzez prawidłową korektę położenia GMP.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Stanisław Polanowski
Współautor(zy): Rafał Pawletko, Witkowski Kazimierz