Archiwum  -  Kongres 2013
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Ocena procesu spalania w silniku Sulzer 3AL 25/30 metodą pomiaru oscylacji prędkości obrotowej wału korbowego

W artykule przedstawiono analizę możliwości wykorzystania sygnału pochodzącego od oscylacji prędkości kątowej wału korbowego spowodowanej zmiennymi silami wymuszającymi z poszczególnych cylindrów. Do pomiaru chwilowej prędkości kątowej wykorzystano fotooptyczny system pomiarowy, w którym nadajnikiem sygnału jest tarcza perforowana zamontowana na swobodnym końcu wału korbowego a odbiornikiem jest czujnik fotooptyczny. W celu określenia przydatności metody do celów diagnostycznych zastosowano porównanie sygnału bazowego pomierzonego podczas pracy silnika bez usterek z sygnałem pochodzącym od silnika z zamontowanym uszkodzonym wtryskiwaczem. Jako symulowaną niesprawność wybrano zmniejszenie napięcia sprężyny iglicy wtryskiwacza, ze względu na to, ze jest to jedna z częściej występujących usterek w trakcie eksploatacji silników z zapłonem samoczynnym. W celu sprawdzenia zakresu stosowalności metody, pomiary przeprowadzono przy obciążeniu silnika odpowiadającemu 15%, 25% oraz 65% obciążenia maksymalnego. Do dekompozycji zakłóceń sygnału chwilowej prędkości obrotowej wykorzystano metodę wielokrotnej aproksymacji wielomianem 3- go stopnia (filtr Savitzky’ego – Golaya). Otrzymane rezultaty wskazują na możliwość wykrycia nieprawidłowego procesu spalania i stanowią podstawę do dalszych analiz dotyczących identyfikacji rodzaju i intensywności usterki. Słowa kluczowe: silnik wysokoprężny, diagnostyka spalania, fluktuacja prędkości obrotowej
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Mirosław Dereszewski
Współautor(zy): Stanisław Polanowski