CHARAKTERYSTYKI DYNAMICZNE EMISJI TLENKÓW AZOTU W SPALINACH SILNIKÓW NAPĘDU ŚRUBOWEGO ORP „ KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI”
Rzeczywiste warunki i stany pracy okrętowych silników spalinowych napędu głównego charakteryzują się procesami statycznymi i dynamicznymi. Obecne wymagania prawne dotyczące badań silników okrętowych dotyczą charakterystyk statycznych, lecz należy przewidywać, że w najbliższej przyszłości, wzorem silników spalinowych stosowanych w pojazdach drogowych i maszynach roboczych, pojawi się konieczność tworzenia dynamicznych charakterystyk emisji zanieczyszczeń. W artykule dokonana zostanie identyfikacja dynamicznych warunków pracy okrętowych silników spalinowych napędu śrubowego okrętu logistycznego ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki” wykonana na podstawie znajomości dynamicznych zmian parametrów ruchu statków, sterowania silnikiem przez operatora i warunków jego pracy. Dynamiczne procesy zmian obciążenia oraz emisji związków szkodliwych w spalinach silników głównych jednostek pływających opisano przy pomocy autorskiego modelu matematycznego, którego efektem jest opracowany program „DYNAMIKA”. Wyniki uzyskane z badań modelowych zostaną porównane z wynikami pomiarów podobnych stanów dynamicznych (ruszanie okrętu, zwiększanie i zmniejszanie prędkości) uzyskanych podczas pomiarów wykonanych na okręcie. Uzyskane charakterystyki emisji tlenków azotu mogą być podstawą do opracowania propozycji oryginalnych testów dynamicznych do określenia dynamicznych charakterystyk emisji zanieczyszczeń dla tego typu okrętów.
Tematyka artykułu: Pomiary i kontrola emisji
Autor: Tomasz KNIAZIEWICZ
Współautor(zy): Leszek PIASECZNY