Method for the determining the fuel dose in three-part injection in the CR system of marine combustion engine
Okrętowe tłokowe silniki spalinowe wyposażane są coraz częściej w układy Common Rail zapewniające wieloczęściowy wtrysk dawki paliwa do cylindra. Dobór wielkości dawki musi uwzględniać m. in. czas jej trwania, prędkość obrotową silnika i jego obciążenie momentem obrotowym. Praktyczne zastosowanie określonego dawkowania paliwa poprzedza się zazwyczaj badaniami na stanowisku symulującym proces wtrysku i jego zależność od parametrów dawkowania. Autorzy zaproponowali metodę doboru tych parametrów dla okrętowego średnioobrotowego silnika spalinowego. W metodzie tej wykorzystano teorię planowania eksperymentu, co pozwoliło zmniejszyć liczbę tzw. układów pomiarowych i uzyskać matematyczny model dawkowania paliwa podczas wtrysku. Model umożliwia wielokryterialną optymalizację doboru dawki i może być wykorzystany w projektowaniu układów CR okrętowych silników spalinowych.
Tematyka artykułu: Systemy wtrysku paliwa i tworzenia mieszaniny palnej
Autor: Leszek Piaseczny
Współautor(zy): Mirosław Walkowski