Termodynamiczne aspekty pracy silnika z wtryskiem bezpośrednim benzyny w warunkach biegu jałowego
Zastosowanie systemów bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie iskrowym jest obecnie głównym elementem rozwoju tych jednostek. Przygotowanie ładunku do spalania – w takich systemach – jest ograniczone czasowo, co powoduje, że powtarzalność tego procesu powinna być obiektem zainteresowania badawczego. Celem podjętych badań było określenie stopnia nierównomierności pracy silnika w warunkach biegu jałowego. Nierównomierność tę określano także przy wykorzystaniu wskaźników pracy silnika z cyklu na cykl. Badania prowadzono na silniku zamontowanym w pojeździe w warunkach biegu jałowego. Analiza wyników badań kilku ustalonych prędkości obrotowych pozwoliła na ocenę równomierności procesu spalania. Wykorzystując układ do pomiarów szybkozmiennego ciśnienia w komorze spalania dokonano identyfikacji nierównomierności pracy silnika na podstawie oceny zmienności wskaźników jego pracy. Nierównomierność pracy silnika określono w zakresie biegu jałowego. Analiza 200 kolejnych cykli pracy silnika pozwoliła na uzyskanie informacji o nierównomierności ciśnienia maksymalnego, średniego ciśnienia indykowanego, początku i końcu spalania oraz szybkości i ilości wywiązanego ciepła. Na podstawie badań określono nierównomierność wskaźników pracy silnika, która zawiera się od około 2% (średnie ciśnienie indykowane) do ponad 20% (wyznaczony początek spalania). Wyniki takiej analizy powinny być brane pod uwagę przy konstruowaniu układów zasilania, a szczególnie systemów sterowania ich pracą.
Tematyka artykułu: Procesy spalania w silnikach ZI i ZS
Autor: Ireneusz Pielecha
Współautor(zy):