Archiwum  -  Kongres 2015
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Zmiany wskaźników pracy silnika spalinowego z bezpośrednim wtryskiem benzyny w warunkach przyspieszania pojazdu

Nieustalone warunki pracy silnika spalinowego wymagają szczegółowego rozpoznania, także w odniesieniu do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przygotowanie ładunku do spalania jest ograniczone czasowo, co powoduje, że warunki przebiegu procesu są utrudnione. Celem badań było określenie warunków pracy silnika podczas dynamicznej zmiany jego parametrów. Dynamiczne zmiany prędkości obciążenia umożliwiły wyznaczenie zmiany wskaźników jego pracy z cyklu na cykl. Prace prowadzono na silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny i tworzeniem ładunku przez strugę paliwa. Badania wykonano na silniku zamontowanym w pojeździe w warunkach gwałtownego przyspieszania. Dokonano prób przyspieszania pojazdu od zera do około 100 km/h. Aparaturę pomiarową stanowił 4-kanałowy układ do rejestracji procesów szybkozmiennych (rejestrowano sygnał z czujnika ciśnienia spalania zamontowanego w świecy zapłonowej). Rozdzielczość kątową procesu o wartości 0,1 stopnia OWK uzyskano przy użyciu czujnika położenia wału korbowego silnika spalinowego. Na podstawie badań określono wartości wskaźników procesu spalania, do których zaliczono: zmiany średniego ciśnienia indykowanego, zmiany szybkości narastania ciśnienia po zapłonie, zmiany maksymalnych wartości wywiązanego ciepła oraz zmiany maksymalnych szybkości wywiązywania ciepła.
Tematyka artykułu: Procesy spalania w silnikach ZI i ZS
Autor: Ireneusz Pielecha
Współautor(zy): Wojciech Cieślik, Przemysław Borowski, Maciej Skowron Wojciech Bueschke