Wpływ stopnia naładowania akumulatorów pojazdów hybrydowych na parametry pracy napędu w warunkach ruchu miejskiego
Stale wzrastający udział pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych w światowym rynku motoryzacyjnym wskazuje na celowość szczegółowej analizy efektywności pracy tych napędów. Celem badań była ocena warunków pracy silników spalinowych i elektrycznych w różnych rodzajach napędów hybrydowych pojazdów, w warunkach ruchu miejskiego. Różnorodność konstrukcji takich napędów związana jest z zastosowanymi akumulatorami wysokonapięciowymi oraz doładowaniem tych akumulatorów z sieci elektrycznej. Badania drogowe prowadzono na terenie Warszawy (warunki miejskie) rejestrując parametry ruchu trzech pojazdów i ich napędów. Do opisu tras przejazdów wykorzystano system GPS. Warunki pracy silników spalinowych i elektrycznych odniesiono do wartości stopnia naładowania akumulatorów wysokonapięciowych. Dokonano analizy względnych udziałów czasu pracy silników (spalinowego i elektrycznego) w całkowitym czasie eksploatacji, w warunkach ruchu miejskiego. Określono zakresy pracy hybrydowego układu napędowego wykorzystującego tylko napęd elektryczny. Wykazano zależność wskaźników pracy napędu hybrydowego (siników spalinowego i elektrycznego) podczas rzeczywistych warunków ruchu od stopnia naładowania akumulatora oraz od aktualnych nieprzewidywalnych (inaczej niż w teście NEDC) prędkości i przyspieszeń pojazdu.
Tematyka artykułu: Systemy napędowe pojazdów
Autor: Wojciech Cieślik
Współautor(zy): Ireneusz Pielecha, Andrzej Szałek