Badania stanowiskowe wpływu składu mieszanki na zjawisko spalania detonacyjnego w silniku diesla zasilanym dwupaliwowo
Dwupaliwowe zasilanie silnika o zapłonie samoczynnym olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym wiąże się z obniżeniem kosztów eksploatacji ponoszonych na zakup paliwa. Jednak w przypadku bezpośredniego wtrysku metanu do komory spalania występują ograniczenia co do proporcji zastąpienia oleju napędowego gazem, głównie ze względu na występowanie niebezpiecznego procesu jakim spalanie stukowe. Wynika to z niepełnego uwarstwienia mieszanki w komorze oraz wzrostu temperatury procesu spania. W artykule przedstawiono wyniki badań stanowiskowych silnika ANDORIA ADCR zasilanego mieszaniną oleju napędowego i metanu o różnych udziałach energetycznych. W trakcie badań rejestrowano ciśnienie w komorze spalania oraz przebieg widma drgań mechanicznych. Badania wykazały, że udział metanu w mieszaninie paliwowej ma istotny wpływ na analizowane parametry.
Tematyka artykułu: Procesy spalania w silnikach ZI i ZS
Autor: Michał Biały
Współautor(zy):