WPŁYW WYSOCE REAKTYWNYCH GAZÓW WSPÓŁSPALANYCH Z OLEJEM NAPĘDOWYM NA EMISJĘ ZWIĄZKÓW TOKSYCZNYCH I PARAMETRY PRACY SILNIKA ZS
W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzone na jednocylindrowym, stacjonarnym silniku o zapłonie samoczynnym wyposażonym w układ zasilania typu Common Rail, którym dostarczano dawkę oleju napędowego inicjującą zapłon przy zasilaniu standardowym. Paliwo alternatywne – mieszaninę propan-butan oraz acetylen i wodór dostarczane były do kolektora dolotowego. Sporządzono emisyjne charakterystyki obciążeniowe obejmujące parametry pracy jednostki przy zasilaniu standardowo olejem napędowym oraz dwupaliwowo, olejem napędowym i propan-butanem, acetylenem oraz mieszaniną tych gazów z wodorem. Wyniki pomiarów stężeń związków szkodliwych emitowanych przez rozpatrywane paliwa, pozwoliły na zarysowanie problemów emisyjnych dotyczących użycia dodatku propan-butanu, acetylenu i mieszanin tych gazów z wodorem do paliwa konwencjonalnego. Zarówno propan-butan, jak i acetylen, jako najprostsze węglowodory nienasycone miał w założeniach inhibitować reakcje zachodzące pomiędzy węglowodorami zawartymi w oleju napędowym z wodorem. Przedstawiono również analizę parametrów procesu spalania obliczonych na podstawie zmierzonych ciśnień w komorze spalania, wykazując wpływ zasilania dwupaliwowego.
Tematyka artykułu: Paliwa alternatywne
Autor: Jerzy Merkisz
Współautor(zy): Paweł Daszkiewicz, Maciej Bajerlein