Badania eksploatacyjne struktur fotowoltaicznych zamocowanych na pokładzie autobusu miejskiego z silnikiem diesla.
W artykule przedstawiono wyniki badań eksploatacyjnych systemu elastycznych paneli fotowoltaicznych zamocowanych na dachu autobusu miejskiego. W ciągu dnia system PV zasila elektryczne odbiorniki i doładowuje akumulatory. Obiektem badań był autobus miejski Mercedes Conecto 12LF wyposażony w silnik o zapłonie samoczynnym spełniającym normę EURO 5. Badania zawierające różne trasy w Lublinie przeprowa-dzono w ciągu całego roku. Przedstawiono szczegółowe wyniki badań zużycia energii elektrycznej przez autobus. Równolegle pomiary trwały na stanowisku stacjonarnym wyposażonym w takie same panele PV. Pomiary warto-ści nasłonecznienia i ilości generowanej energii elektrycznej na dachu autobusu porównano z wartościami uzy-skanymi ze stacjonarnego stanowiska. System fotowoltaiczny zamontowany na dachu autobusu odbiera średnio w ciągu roku o 18,9 % mniej energii słonecznej, niż ten sam system zamontowany na dachu budynku. Bilans energii elektrycznej potwierdzony badaniami rzeczywistymi potwierdził, że 28 % zużycia energii elektrycznej na pokładzie autobusu miejskiego może zostać zastąpiony energią ze słońca. Prowadzi to do zmniejszenia zużycia paliwa o około 3 % i emisji CO2 o około 1,8 t rocznie.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: dr inż. Michał Gęca
Współautor(zy): prof. dr hab. inż. Mirosław Wendeker dr inż. Łukasz Grabowski