Wpływ wzbogacania tlenem zubożonego powietrza na równowagowy skład spalin oraz wybrane parametry teoretycznego cyklu Otto.
W opisie zagadnień spalania w silnikach zakłada się, że spalanie paliwa zachodzi w powietrzu atmosferycznym o znanym składzie. Udział molowy tlenu w powietrzu suchym przyjmuje się zwykle równy 21% , udział azotu to ok. 78%, resztę stanowią inne gazy (argon, CO2 i inne). Może się jednak zdarzyć sytuacja, kiedy do silnika będzie doprowadzone powietrze zubożone o niższej koncentracji tlenu. Przykładem może być pojazd ratunkowy, który znajdzie się w strefie gazów powstających przy pożarze lub maszyna robocza pracująca w wyrobisku górniczym przy awarii wentylacji. Aby w takim stanie awaryjnym zapobiec utracie mocy lub unieruchomieniu silnika jego układ zasilania powietrzem można rozbudować o mieszalnik, w którym korzystając ze zbiornika sprężonego tlenu można będzie podwyższyć koncentrację tlenu do 21% i utrzymywać ją na tym poziomie. Takie działanie spowoduje, że koncentracja azotu za mieszalnikiem będzie mniejsza od 78% i w znaczących stężeniach pojawi się CO2 oraz H2O. Taka gazowa mieszanina utleniająca o znanym składzie będzie zastępować powietrze które silnik pobiera z otoczenia w normalnych warunkach pracy. Będzie to miało istotny wpływ na skład spalin, przebiegi parametrów termicznych w poszczególnych przemianach cyklu termodynamicznego silnika. W pracy zostanie podana metodyka wyznaczania składu równowagowego spalin powstałych ze spalania paliwa o wzorze chemicznym CαHβOγNδ w przygotowanej gazowej mieszaninie utleniającej o znanym składzie chemicznym, zadanym współczynniku stechiometrii spalania i przy uwzględnieniu recyrkulacji spalin w obrębie silnika. Zostaną przedstawione wyniki obliczeń dla przykładowego paliwa i przykładowej gazowej mieszaniny utleniającej.
Tematyka artykułu: Modelowanie i optymalizacja procesów w silnikach
Autor: dr hab.inż. Andrzej Sucheta
Współautor(zy):