Wpływ parametrów konstrukcyjnych przewodów wtryskowych na proces zasilania gazem silnika o zapłonie iskrowym
W artykule przedstawiono wyniki badań ciśnienia w gazowym przewodzie wtryskowym. Badania wykonano dla różnych konfiguracji układu wtryskowego (średnica i długość przewodu) oraz wybranych warunków obciążenia silnika. Podczas realizacji pracy wykorzystano czterocylindrowy silniku o zapłonie iskrowym zasilanym sekwencyjnym wtryskiem gazu propan-butan. Uzyskane wyniki poddano analizie pod kątem wpływu wartości średnicy wewnętrznej i długości przewodu wtryskowego łączącego impulsowy wtryskiwacz gazu z przewodem dolotowym oraz wartość średnicy dyszy wtryskowej zamocowanej w ściance przewodu dolotowego silnika na potrzebną wartość czasu impulsu sterującego wtryskiwaczem, gwarantującą podanie odpowiedniej dawki paliwa gazowego. Przeprowadzona analiza istotności różnic wartości średnich wykonanych pomiarów wykazała zróżnicowanie procesów gazodynamicznych w przewodzie gazowym. Zróżnicowanie to w zależności od parametrów konstrukcyjnych wpływa na przebieg wtrysku w silniku o zapłonie iskrowym. Tym samym wpływa na błąd sterowania składem mieszanki. Na podstawie analizy wyników wykazano, że zwiększająca się długość przewodu i zmniejszająca się średnica dyszy powodują zwiększenie czasu wtrysku paliwa gazowego w stosunku do wartości czasu wtrysku wtryskiwacza bezpośrednio połączonego z przewodem dolotowym.
Tematyka artykułu: Alternatywne źródła napędów
Autor: dr inż. Michał Rola
Współautor(zy):