Model CFD procesu spalania w dwupaliwowym silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym pośrednim i bezpośrednim wtryskiem CNG
Poprawne zaprojektowanie układu zasilania CNG silnika o zapłonie samoczynnym wymaga wykonania analizy różnych metod dostarczenia gazu do komory spalania. Przeprowadzono badania symulacyjne procesów wtrysku, napełniania i spalania dla pośredniego i bezpośredniego wtrysku CNG. Wyniki pozwalają na analizę homogeniczności mieszanki paliwowo powietrznej oraz jej wpływ na procesy spalania i wymiany ciepła. Przy pośrednim wtrysku wtryskiwacz umieszczony jest w kanale dolotowym i wtrysk następuje w suwie napełniania. W przypadku wtrysku bezpośredniego specjalnie zaprojektowany wtryskiwacz umieszczony jest w miejscu montażu świecy żarowej. Analizowany przypadek zakłada 20 % udział energetyczny oleju napędowego i 80% metanu w mieszance paliwowej. Do obliczeń spalania dwupaliwowego paliwa zastosowano specjalny model spalania pozwalający na uwzględnienie wpływu metanu na spalanie w silniku o zapłonie samoczynnym.
Tematyka artykułu: Modelowanie i optymalizacja procesów w silnikach
Autor: Tytus Tulwin
Współautor(zy):