Wielokierunkowe badania wpływu paliw wysokoetanolowych na tworzenie osadów w silnikach z zapłonem iskrowym
Przedstawiono zalety i problemy eksploatacyjne związane ze stosowaniem paliw wysokoetanolowych w silnikach typu FlexFuel. W szerszym zakresie zajęto się zagrożeniami dla poprawnej pracy oraz właściwości użytkowo-eksploatacyjnych silników związanych z ich eksploatacją na paliwach zawierających etanol na poziomie 10% V/V oraz 85% V/V. Wyjaśniono dlaczego ogólnie stosowane, komercyjne dodatki do uszlachetniania konwencjonalnych benzyn silnikowych nie nadają się do paliw wysokoetanolowych. Opisano stanowisko badawcze i opracowaną „In-house” metodykę badań silnikowych zjawisk związanych z powstawaniem osadów na wewnętrznych powierzchniach silnika. Przedstawiono wyniki badań silnikowych dotyczących wpływu sposobu uszlachetniania paliw o różnym udziale etanolu na powstawanie osadów na wewnętrznych, roboczych elementach i podzespołach silników z zapłonem iskrowym. Omówiono czynniki sprzyjające powstawaniu przedmiotowych osadów. Wykazano potrzebę opracowania i stosowania odmiennego sposobu uszlachetniania benzyn wysokoetanolowych względem benzyn konwencjonalnych. Omówiono wyniki badań opracowanych w Instytucie Nafty i Gazu – PIB pakietów dodatków zawierających dodatki detergentowe zabezpieczające silnik przed tworzeniem przedmiotowych osadów.
Tematyka artykułu: Paliwa alternatywne
Autor: Zbigniew Stępień
Współautor(zy): -