Ocena przyczyn niepowtarzalności stanów pracy silnika spalinowego w zbiorach warunków jego pracy
W artykule wyszczególniono dwie grupy przyczyn występowania zjawiska niepowtarzalności w badaniach parametrów pracy silnika. Do pierwszej grupy zaliczono cechy badanego obiektu, cechy metody pomiarowej, oraz cechy przyrządów pomiarowych i rejestracyjnych. W pewnym uproszczeniu określa się te przyczyny, jako przypadkowe. Do drugiej grypy zaliczono niedoskonałości metod analizy wyników, polegające na przypisaniu różnych stanów pracy silnika do jednego ich zbioru. Następnie przedstawiona jest metoda, wykorzystująca teorię zbiorów rozmytych, która pozwala na oszacowanie wpływu obydwu grup przyczyn na zjawisko niepowtarzalności. Zaprezentowane są przykładowe wyniki obliczeń, które pozwalają na dokonanie takiego oszacowania, oraz takie, których interpretacja jest niejednoznaczna.
Tematyka artykułu: Modelowanie i optymalizacja procesów w silnikach
Autor: Zdzisław Chłopek
Współautor(zy): Tomasz Szczepański