Porównanie charakterystyki zużycia paliwa w dynamicznych stanach pracy z charakterystyką ogólną silnika spalinowego
W artykule przedstawiono porównanie charakterystyki zużycia paliwa w dynamicznych stanach pracy z charakterystyką ogólną. Silniki spalinowe napędzające samochody pracują w dynamicznych stanach pracy przez dominujący procent czasu, co wynika ze specyfiki ruchu drogowego oraz sposobu sterowania przez kierowców. W niniejszej pracy wykazano, że wykorzystanie charakterystyki ogólnej do obliczania zużycia paliwa w takich stanach pracy jest ograniczone, gdyż w pewnych przypadkach daje wyniki obarczone istotnymi błędami. Wynika to z faktu, że charakterystyka ta jest wyznaczana w oparciu o dane z pomiarów w stanach statycznych na hamowni silnikowej. Inaczej jest w przypadku charakterystyki w stanach dynamicznych, która jest sporządzana w oparciu o dane ze stanów zarówno statycznych jak i dynamicznych. Wierniej oddaje ona charakter pracy samochodowego silnika spalinowego, gdyż uwzględnia zjawiska akumulacji energii kinetycznej w elementach ruchomych silnika oraz opóźnienie reakcji układu na zmianę strumienia paliwa. W artykule wykazano, że wykorzystanie sztucznej sieci neuronowej uczonej w sposób nadzorowany do analizy danych zgromadzonych w trakcie badań na hamowni silnikowej pozwala na opracowanie takiej charakterystyki. Przedstawiono także ilościowe porównanie wyników otrzymywanych przez każdą z charakterystyk w różnych stanach pracy silnika spalinowego. Przeprowadzona analiza uwzględnia zarówno trajektorię przejść między kolejnymi punktami pracy jak i czas w którym ta zmiana zachodzi. Otrzymane wyniki pozwalają na określenie granic stosowalności charakterystyki ogólnej.
Tematyka artykułu: Modelowanie i optymalizacja procesów w silnikach
Autor: Piotr Bera
Współautor(zy): -