Archiwum  -  Kongres 2015
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Ekologiczne i ekonomiczne aspekty eksploatacji różnych konfiguracji napędów autobusów miejskich

Warunki pracy układów napędowych montowanych w autobusach miejskich powodują, że zespół napędowy pracuje w znacznym zakresie zmian mocy, prędkości obrotowej oraz sprawności napędu. Dodatkowo częste hamowania powodują nieodwracalną zamianę energii kinetycznej na ciepło, a także przyczyniają się do wzrostu ilości szkodliwych składników gazów wylotowych emitowanych przez pojazdy. Z uwagi na taką charakterystykę pracy producenci autobusów miejskich poszukują nowych konfiguracji napędów, pozwalających na ograniczenie negatywnego wpływu transportu miejskiego na środowisko naturalne. Poza emisją szkodliwych składników gazów wylotowych ważnym czynnikiem oceny napędów, w tym silników spalinowych, jest zużycie energii – paliwa. Niniejszy artykuł zawiera zestawienie ekologicznych i ekonomicznych aspektów eksploatacji pojazdów komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich. Analiza obejmuje napędy konwencjonalne, jednostki zasilane paliwami alternatywnymi oraz autobusy elektryczne.
Tematyka artykułu: Alternatywne źródła napędów
Autor: dr hab. inż. Paweł Fuć, prof. PP
Współautor(zy): dr hab. inż. Piotr Lijewski dr hab. inż. Maciej Bajerlein mgr inż. Marta Galant mgr inż. Maciej Siedlecki