Interferencyjna metoda pomiaru nierównomierności biegu silnika
W Polskiej Akademii Marynarki Wojennej trwają prace nad wykorzystaniem nierównomierności biegu silnika w celach diagnostycznych. Zajmuje się tym wiele ośrodków, jednak w AMW w celu uzyskania lepszej rozdzielczości i odporności na zakłócenia postanowiono wykorzystać interferometr Sagnaca stosowanym od kilkunastu lat w nawigacyjnych żyroskopach optycznych. Profesjonalne żyroskopy optyczne zapewniają po-miary prędkości kątowej z rozdzielczościami nawet 0,001°/h przy prędkości obrotowej ograniczonej do50 obr/min.. Rozdzielczość taka zdecydowanie przewyższa potrzeby diagnostyki silników tłokowych, jednak zakres mierzonej prędkości obrotowej jest zdecydowanie mniejszy od prędkości obrotowych nawet wolnoobrotowych silników okrętowych. W ramach prowadzonej pracy wykonano model interferometru Sagnaca przystosowany do pomiarów w zakresie prędkości obrotowych typowych dla średnio obrotowych silników okrętowych. Przy prędkości obrotowej 750 obr/min uzyskano rozdzielczość 0,0055%. Czas pomiaru jest bardzo krótki około 333ns i jest on równy czasowi przejścia światła przez 100m włókna światłowodu, dlatego metoda ta nie wprowadza istotnych przesunięć fazowych jak i nie ogranicza ilości próbek na obrót.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Marek Łutowicz
Współautor(zy):