Wpływ mimoosiowości na rozkład sił w mechanizmie tłokowo-korbowym wysoko doładowanego silnika spalinowego
Aktualne tendencje rozwoju silników spalinowych kładą szczególny nacisk na ciągłe zmniejszanie zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin. W ostatniej dekadzie spowodowało to wdrożenie idei downsizingu, która wiąże się z zastosowaniem wysokociśnieniowego doładowania silnika spalinowego. Prowadzi to między innymi do zwiększenia maksymalnej wartości średniego ciśnienia użytecznego. Warto zwrócić uwagę, że przez odpowiednie kształtowanie charakterystyk silnika spalinowego i doboru przełożeń skrzyni biegów, dąży się również do zwiększenia wartości średniego ciśnienia użytecznego w przeciętnych warunkach pracy silnika spalinowego, co w następstwie prowadzi do zwiększenia sprawności silnika i zmniejszenia zużycia paliwa. Zwiększenie średniego ciśnienia użytecznego wpływa na zwiększenie obciążeń mechanicznych mechanizmu tłokowo-korbowego, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do zmniejszenia trwałości elementów tego mechanizmu. W artykule przedstawiono analizę wpływu konstrukcji współczesnych silników spalinowych i układów napędowych samochodów osobowych na rozkład sił w mechanizmie tłokowo-korbowym.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Maciej Babiak
Współautor(zy): Antoni Iskra, Emil Wróblewski