Archiwum  -  Kongres 2015
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Wpływ powłoki dwusiarczku molibdenu na powierzchni nośnej tłoka na straty tarcia silnika spalinowego

Standardem w węzłach kinematycznych silników spalinowych stało się stosowanie powłok wykonanych z materiałów, których zadaniem jest poprawa właściwości funkcjonalnych. Przykładem powszechnego stosowania może być powierzchnia nośna tłoka, na której nanoszone są pokrycia na bazie grafitu, co ma na celu poprawę właściwości tribologicznych w warunkach tarcia mieszanego. Innym kryterium wyboru materiału powłoki może być redukcja strat tarcia. Zmniejszenie strat tarcia pary kinematycznej tworzonej przez tłok i tuleję cylindrową silnika spalinowego redukcja strat tarcia może w istotny sposób zmniejszyć zużycie paliwa, co jest jednym z głównych celów do jakiego dążą konstruktorzy silników spalinowych. W artykule przedstawiono wyniki badań stanowiskowych, których celem było określenie wpływu zastosowania powłoki dwusiarczku molibdenu na powierzchni nośnej tłoka na straty tarcia mechanizmu tłokowo-korbowego. Badania przeprowadzono na modelowym stanowisku do badań strat tarcia mechanizmu tłokowo-korbowego silnika spalinowego i polegały na pomiarze chwilowej wartości momentu sprzężenia wału korbowego z napędowym silnikiem elektrycznym.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Maciej Babiak
Współautor(zy):