Archiwum  -  Kongres 2015
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Rozwój silników spalinowych i alternatywnych układów napędowych na przykładzie samochodu Volkswagen Golf

Ponad czterdzieści lat temu, 29 marca 1974 r., zjechał z taśmy montażowej fabryki Volkswagena w Wolfsburgu pierwszy Volkswagen Golf. W tym czasie wymagania stawiane przez użytkowników i ustawodawców względem układów napędowych zmieniły się nie tylko w sposób ilościowy, ale i także jakościowy. Świadczy o tym m.in. główny obecnie czynnik determinujący rozwój silników spalinowych, którym jest ograniczenie emisji toksycznych składników spalin i ditlenku węgla (CO2). Z uwagi na powyższe wymagania głównym trendem budowy silników spalinowych stał się „downsizing”, a w przyszłości prawdopodobnie coraz większe znaczenie będą miały alternatywne źródła napędu. W obecnie produkowanym modelu Volkswagena Golfa 7 generacji producent wprowadził szereg rozwiązań w układzie napędowym, których celem jest zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2. Wszystkie silniki przewidziane do napędu tego modelu, zarówno o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym, realizując koncepcję „downsizingu”, wyposażone są w doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Silniki o zapłonie iskrowym mogą być wyposażone w układ zasilania tradycyjną benzyną lub sprężonym gazem ziemnym (ang. Compressed Natural Gas – CNG). Opracowano również hybrydowy napęd składający się z równoległego połączenia doładowanego silnika o zapłonie iskrowym i silnika elektrycznego, a także napęd wyłącznie elektryczny. W artykule zostanie przedstawiony rozwój konstrukcji i wartości wskaźników operacyjnych silników spalinowych na przykładzie samochodu Volkswagen Golf, pozwalający na ich porównanie i wskazanie tendencji rozwojowych. Przedstawione zostaną wybrane rozwiązania konstrukcyjne, które znacząco wpłynęły na poprawę sprawności ogólnej silnika. Omówione zostaną również alternatywne źródła napędu obecnie stosowane w samochodzie Volkswagen Golf 7 generacji.
Tematyka artykułu: Światowe tendencje w technologii i produkcji silników spalinowych
Autor: Jakub Czajka
Współautor(zy): Maciej Babiak