Archiwum  -  Kongres 2015
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne związane z wyborem optymalnej wartości geometrycznego stopnia sprężania w silnikach tłokowych

W artykule dyskutowany jest problem wyboru optymalnej wartości stopnia sprężania przy konstruowaniu silników spalinowych, zgodnie ze współczesnymi oczekiwaniami użytkowników pojazdów i trendami rozwojowymi w zakresie spełnienia wskaźników ekonomiki i ekologii transportu drogowego. Ponieważ technologia zmiennego stopnia sprężania VCR (ang. variable compression ratio) nie jest jeszcze na tyle zaawansowana, aby można było oczekiwać w najbliższym czasie jej wdrożenia do produkcji seryjnej, wybór wartości stopnia sprężania jest dla konstruktorów zawsze zadaniem znalezienia kompromisu pomiędzy założonymi parametrami użytkowymi, cechami eksploatacyjnymi, sprawnością silnika, złożonością konstrukcji czy wreszcie poziomem emisji szkodliwych składników spalin. W artykule przeanalizowano zatem wpływ wartości stopnia sprężania na wymienione wyżej parametry silników spalinowych oraz przedstawiono przykłady innowacyjnych konstrukcji, w których ustalenie wartości stopnia sprężania poza konwencjonalnym zakresem uwarunkowane jest zastosowaniem dodatkowych rozwiązań konstrukcyjnych i systemów sterujących, odpowiednio modyfikujących przebieg procesu roboczego w tych silnikach.
Tematyka artykułu: Światowe tendencje w technologii i produkcji silników spalinowych
Autor: Paweł Woś
Współautor(zy): Artur Jaworski, Hubert Kuszewski, Kazimierz Lejda, Adam Ustrzycki