THE IMPACT OF STARTING PROCESS ON WEAR OF CYLINDER WALL
W artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych wpływu zimnego rozruchu na zużycie tulei cylindrowej silnika spalinowego z zapłonem iskrowym. Celem badań było wykazanie jak wpływa częstość rozruchu zimnego silnika na intensywność zużycia tulei cylindrowej jednocylindorwego silnika ZI stosowanego do napędu pojazdów jednośladowych. Wykazano wpływ jakości oleju silnikowego na intensywność zużycia tulei cylindrowej w warunkach zwiększonego tarcia wynikającego z niedostatecznego smarowania tulei podczas rozruchu. Badania obciążeniowe wykonano na specjalnie zaprojektowanym i wykonanym stanowisku badawczym z użyciem dwóch rodzajów olei silnikowych wg klasyfikacji SAE oznaczonej jako 10W40, natomiast zużycie określono bezpośrednio poprzez pomiar wymiarów geometrycznych.
Tematyka artykułu: Badania, diagnostyka, trwałość i niezawodność silników
Autor: Ryszard Lewkowicz
Współautor(zy): Piotr Piątkowski Ryszard Ściegienka Błażej Szymaniuk