ENVIRONMENTAL ASSESSMENT OF THE PRODUCTION PROCESS OF INTERNAL COMBUSTION ENGINES
Najbardziej złożonym wytworem produkcji przemysłowej wytwarzanym na masową skalę jest samochód osobowy. Składa się on z tysięcy części wykonanych z prawie wszystkich rodzajów materiałów, takich jak: metale, aluminium i jego stopy, tworzywa sztuczne, szkło oraz ceramika. Produkcja samochodów ma obecnie znaczący wpływ na środowisko. Wybór bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów konstrukcyjnych, z których jest wytwarzany może znacząco ograniczyć jego wpływ na środowisko. Głównym elementem każdego pojazdu jest silnik samochodowy. W przeszłości silniki samochodowe konstruowane były głównie pod kątem uzyskiwania wysokich osiągów, w efekcie czego zanieczyszczenie środowiska przez pojazdy samochodowe stało się znaczącym problemem drugiej połowy XX wieku i obecnie. Od tego momentu rozwój wymagań w zakresie ochrony środowiska stał się głównym czynnikiem stymulującym rozwój współczesnych konstrukcji silników. Celem artykułu jest pokazanie za pomocą metodologii LCA, jakie są środowiskowe skutki zmian składu materiałowego w silnikach samochodów osobowych Volkswagen Golf w okresie ostatnich 30 lat. Przedstawiony w pracy uproszczony model LCA silnika pokazuje zużycie energii i całkowitej emisji CO2 na podstawie masy materiałów. Zbudowany został w celu zbadania ogólnych założeń dotyczących produkcji materiałowej i recyklingu samochodów. Wyniki badań przedstawione w pracy dają obraz nowoczesności silnika samochodu osobowego na podstawie zużycia oraz stopnia odzysku materiałów wykorzystanych do jego budowy.
Tematyka artykułu: Światowe tendencje w technologii i produkcji silników spalinowych
Autor: Dr inż. Małgorzata Mrozik
Współautor(zy): Dr hab. inż. Krzysztof Danilecki