IX Kongres PTNSS – 27-28 września 2021
PL EN Twoje konto Załóż konto

Lista zgłoszonych artykułów

Tendencje rozwojowe konstrukcji aparatury wtryskowej okrętowych tłokowych silników spalinowych

W artykule przedstawiono rozwój aparatury wtryskowej okrętowych silników spalinowych wymuszany główne przez czynniki ekologiczne oraz ekonomiczne, czyli małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji itp. Napędy stosowanych na tego typu statkach to w głównej mierze dwusuwowe wolnoobrotowe silniki wodzikowe, wśród których wyróżnia się m.in. silniki typu common rail oraz dwupaliwowe. Innym rodzajem jest napęd typu diesel-electric, polegający na silniku elektrycznym sprzężonym ze śrubą, napędzanym silnikami pomocniczymi. Budowa systemu common rail polega na wspólnym dla wszystkich cylindrów kolektorze paliwa o ciśnieniu maksymalnym do 3 000 bar. Opisano systemy dwupaliwowe z podziałem na niskociśnieniowe, z wtryskiem gazu do powietrza przed kompresją oraz wysokociśnieniowe, z bezpośrednim wtryskiem gazu do cylindra. Analiza rozwoju aparatury wtryskowej wskazuje na kierunek zmierzający w stronę silników dwupaliwowych zasilanych paliwami gazowymi.
Tematyka artykułu: nowe rozwiązania silników i ich podzespołów
Autor: Jan Monieta
Współautor(zy):